Köpvillkor

ANVÄNDARVILLKOR
1.RETURPOLICY

-

Var vänlig och kontakta Malmboden, info@malmboden, innan du returnerar några artiklar.

Du kan returnera produkten inom 30 dagar från leverans. Produkten måste vara i nyskick. Om produkten är förstörd eller använd kommer ingen återbetalning att ske. Se till att bifoga kontaktinformation när du returnerar en produkt. Om möjligt, ange spårningsnummer samt en kort beskrivning av ärendet.

Malmboden föreslår att du införskaffar ett kvitto och ett paket-ID för returen från leverantören, eftersom det gör det lättare att spåra paketet om det skulle behövas. Malmboden kommer att återbetala giltiga returer. Om du har betalat via faktura behöver vi ett bankkonto att återbetala till. Det enklaste är om du skickar det till oss via e-post.

-

1.2 ENGÅNGSARTIKLAR

En del varor behöver inte returneras. Färskvaror såsom mat, blommor, tidningar eller tidskrifter kan inte returneras. Vi accepterar inte heller intim- eller sanitetsprodukter, farliga ämnen, eller brandfarliga vätskor eller gaser. Andra exempel på produkter som inte kan returneras är: Presentkort, nedladdningsbara produkter samt vissa hälso- och kroppsvårdsprodukter.

-

1.3 FRAKT

Postnord Varubrev - Försändelsen är delvis spårbar och levereras normalt hem till dig. Är den för stor att rymmas i din brevlåda så levereras den utanför din dörr eller brevlådeställ.

PostNord Ombud- Försändelsen levereras som Paket eller Rekommemderat Brev. Är spårbar och försäkrad samt levereras hos ombud.

För att kunna returnera din produkt behöver vi ett ett kvitto eller inköpsbevis. Var vänlig och skicka inte tillbaka produkten till tillverkaren. Skicka istället din produkt till: Malmboden, Malmen 34, Vallentuna, 186 94, Sverige

Du behöver betala för dina egna fraktkostnader för produkter du returnerar. Fraktkostnader återbetalas inte. Om du får en återbetalning kommer kostnaden för returen att dras av från återbetalningen. Hur lång tid det tar innan du får en ny produkt kan påverkas av var du bor.

Om du skickar en artikel som är värd mer än 700 kr kan det vara en bra idé att använda en leveransservice som går att spåra, eller att köpa en fraktförsäkring. Vi kan inte garantera att vi kommer att få varan du returnerar.

-

2. ÅTERBETALNINGSPOLICY

Vår policy gäller i 30 dagar. Om det har gått mer än 30 dagar sedan ditt köp kan vi tyvärr inte erbjuda dig återbetalning eller byte. Produkten får inte heller ha använts och måste vara i samma skick som när du fick den. Produkten måste returneras i originalförpackningen.

-

2.1 ÅTERBETALNINGAR

När din returnerade produkt har mottagits och kontrollerats, kommer vi att meddela dig via e-post. Vi kommer också att meddela dig om vi kommer att göra någon återbetalning eller ej.

Om returen godkänns, kommer återbetalning att ske automatiskt till ditt kreditkort eller via annan betalningsmetod inom ett visst antal dagar.

-

2.2 DELÅTERBETALNING

Det finns vissa situationer då vi endast gör delåterbetalningar (om tillämpligt): Böcker med tydliga tecken på användning, CD, DVD, programvaror, tv-spel eller skivor som har öppnats. Alla artiklar som inte är i ursprungligt skick, är skadade eller som saknar delar och det inte är vårt fel. Alla artiklar som returneras mer än 30 dagar efter leverans.

-

2.3 SEN ELLER UTEBLIVEN ÅTERBETALNING

Om du inte har fått någon återbetalning ber vi dig först kontrollera ditt bankkonto igen eftersom det oftast tar lite tid innan en återbetalning genomförs. Kontakta sedan ditt kontokortsföretag. Därefter din bank. Om du har gjort allt detta och fortfarande inte har fått din återbetalning är du varmt välkommen att kontakta oss på: order@malmboden.se.

-

2.4 REAVAROR

Återbetalning sker endast för varor till ordinarie pris - inte för reavaror.

-

2.5 BYTEN

Vi ersätter endast artiklar om de är defekta eller skadade. Om du behöver byta ut en artikel går det bra att kontakta oss på order@malmboden.se och skicka artikeln till: Malmboden, Vallentuna, 186 94, Malmen 34, Sverige

-

2.6 GÅVOR

Om artikeln var markerad som en gåva vid köpet och den skickades direkt till dig, kommer du få ett presentkort som motsvarar värdet på gåvan. När vi mottagit artikeln kommer vi att skicka presentkortet till dig.

Om artikeln inte var markerad som en gåva vid köpet, eller om gåvogivaren skickade artikeln till sig själv först, för att ge dig den senare, kommer vi att återbetala gåvogivaren som blir meddelad om returen.

-

3. INTEGRITETSPOLICY
3.1 VAD GÖR VI MED DIN INFORMATION?

När du köper något från vår butik samlar vi in personlig information som du ger oss, till exempel ditt namn, adress och e-postadress, som en del av köp- och sälj-processen.

När du tittar runt i vår butik får vi också automatiskt information om din dators IP-adress för att vi ska få reda på vilken webbläsare och vilket operativsystem du använder.

-

3.2 MARKNADSFÖRING VIA E-POST

Om du ger oss tillåtelse, kan vi skicka e-post om vår butik, nya produkter och andra uppdateringar.

-

3.3 SAMTYCKE

När du ger oss personlig information för att slutföra en transaktion, verifiera ditt kontokort, göra en beställning, hantera en leverans eller returnera ett köp, samtycker du till att vi samlar in information och använder för detta syfte.

Om vi ber dig om personlig information för annat syfte, t.ex. marknadsföring, kommer vi antingen att be dig direkt så att du kan godkänna detta eller ge dig möjligheten att säga nej.

-

ÅTERKALLANDE AV SAMTYCKE

Om du ångrar dig och inte vill att vi kontaktar dig, samlar in information eller använder dina uppgifter, kan du när som helst kontakta oss via vår e-post order@malmboden.se eller skicka brev till: Malmboden, Vallentuna, 186 94, Malmen 34, Sverige

-

3.5 OFFENTLIGGÖRANDE

Vi kan lämna ut din personliga information om lagen kräver det eller om du bryter mot våra Användarvillkor.

-

3.6 One.com

Vår butik hostas av One.com. De ger oss tillgång till e-handelsplattformen som gör att vi kan sälja våra produkter och tjänster till dig. Dina data lagras via One.coms datalagring, databaser och i One.coms generella applikation. De lagrar dina data på en säker server bakom en brandvägg.

-

3.7 BETALNING

Betelning sker via Stripe alternativt Klarna.
Om du väljer direktbetalning för att slutföra köpet kan tredje part komma att använda din kontokortsinformation för detta ändamål. Se 3.8.

-

3.8 TREDJEPARTSTJÄNSTER

Generellt kommer tredjepartsleverantörer som vi använder endast att samla in, använda och lämna ut din information i den utsträckning som krävs för att de ska kunna leverera sina tjänster till oss.

Vissa tredjepartsleverantörer, t.ex. de som arbetar med betalningar och betalningstransaktioner, har sina egna integritetspolicys för den information som vi måste lämna ut för att de ska kunna genomföra dina inköpsrelaterade transaktioner. För dessa leverantörer, rekommenderar vi att du läser deras integritetspolicys så att du förstår på vilket sätt dessa leverantörer hanterar din personliga information.

Tänk också på att vissa leverantörer kan ha sin verksamhet eller anläggningar i en annan jurisdiktion än antingen du eller oss. Det innebär att om du väljer att gå vidare med en transaktion som involverar en tredje part kan din information omfattas av lagarna i den jurisdiktion där denna tredje part har sin verksamhet eller sina anläggningar. När du lämnar vår butiks hemsida eller omdirigeras till en tredje parts hemsida eller applikation, omfattas du inte längre av denna Integritetspolicy eller vår hemsidas Användarvillkor.

-

3.9 LÄNKAR

När du klickar på länkar i vår butik, kan de leda dig bort från vår hemsida. Vi är inte ansvariga för integritetspolicys på andra hemsidor och uppmanar dig att läsa dessa hemsidors integritetspolicys.

-

3.10 SÄKERHET

För att skydda din personliga information vidtar vi försiktighetsåtgärder och följer branschens bästa praxis för att se till att informationen inte försvinner, missbrukas, nås, avslöjas, ändras eller förstörs. Om du förser oss med kontokortsinformation krypteras informationen med Secure Socket Layer-teknik (SSL) och lagras med AES-256 kryptering.

-

3.11 ÅLDERSGRÄNS

När du använder denna hemsida bekräftar du att du är myndig i det land eller den stat där du bor, alternativt att du är myndig i det land eller den stat du bor i och har gett oss ditt samtycke till att dina minderåriga barn använder denna hemsida.

-

4. ÄNDRINGAR AV DESSA ANVÄNDARVILLKOR

Vi förbehåller oss rätten att ändra dessa Användarvillkor när som helst, så var vänlig och kontrollera dem regelbundet.

Förändringar och förtydliganden träder i kraft omedelbart efter att de publicerats på hemsidan.

Om vi gör väsentliga ändringar i den här policyn kommer vi att meddela dig här att policyn har uppdaterats, så att du vet vilken information vi samlar in, hur vi använder den, och under vilka omständigheter, om några, vi använder och/eller offentliggör den.

Om vår butik förvärvas eller slås samman med ett annat företag, kan dina uppgifter överföras till de nya ägarna så att vi kan fortsätta att sälja produkter till dig.

Sekretesspolicy

Samtycke för registrering av personlig data När du lägger en beställning hos Malmboden, behöver du ange personuppgifter såsom: person- eller organisationsnummer, namn, adress, e-postadress och telefonnummer. I samband med genomförandet av köpet godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter för att kunna fullfölja vårt avtal med dig.

Kommer uppgifter att delas med tredje part?
Dina uppgifter kommer att delas med PayPal enligt vårt leverantörsavtal. Vi har tecknat biträdesavtal med dem. Dina personuppgifter kommer bara att lämnas ut till tredjepart när valt betalsätt kräver att vi ska skicka dessa uppgifter vidare. Inga personuppgifter säljs vidare till tredjepart.

Vilka uppgifter sparas och hur länge sparas de?
Vi kommer att spara nödvändig data så länge som vi är skyldiga att spara informationen enligt bokföringslagen. För att skydda dig mot bedrägerier kommer även IP-adressen att sparas.

Rätten att få tillgång till mina uppgifter
Du har enligt GDPR rätten att få ta del av den information som vi har registrerat. Du har också rätten att begära att informationen ska korrigeras. Kontakta oss via info@malmboden.se eller 070-224 7691, så hjälper vi dig.

Hantering av personuppgifter
Om du anser att vi på något sätt inte uppfyller kraven på hur personuppgifter hanteras, kan du kontakta Datainspektionen.